چهرۀ قدسی زن و عشق در داستان‌های مصطفی مستور

نویسنده

چکیده مقاله:

زن، شخصیت کانونی و مهم‌ترین موضوع داستان‌های مصطفی مستور است و با زنان داستان‌‌های واقع‌گرای معاصر، تفاوت ماهوی دارد؛ چراکه از سویی، تجلی تام و تمام «زن مثالی» است و از سوی دیگر، میراث‌‌دار تصویر و تصوری است که قرن‌‌ها در ادبیات غنایی ایران، از وی ارائه شده‌‌است. زنی والا، روشن‌‌ضمیر، درون‌‌نگر، باایمان، وفادار، پری‌‌صفت، الهام‌‌بخش، هنرآفرین، دور از دسترس و پاک‌‌تر از آن که به تملک مرد درآید؛ و بدین دلیل، عشق نیز در این داستان‌‌ها، سراسر قدسی و فرازمینی است؛ یا به فرجام نمی‌‌رسد یا عاشق از وصال می‌‌پرهیزد. حتی زنان بدکار هم شخصیتی معصوم و محترم دارند. در مقالۀ پیش رو، با روش توصیفی ـ تحلیلی، و با این فرض که رویکرد این داستان‌‌ها به موضوع زن و عشق، با این بسامد و تکرار، در داستان‌‌های معاصر منحصربه‌فرد است و به ویژگی سبکی آثار نویسنده تبدیل شده‌ و آن را با ادبیات غنایی ـ عرفانی قدیم ایران پیوند می‌‌زند، به تجزیه و تحلیل چهرۀ زن و نقش خاص و قدسی و آسمانی او و پیامد آن ـ یعنی عشق پاک و معنوی ـ در داستان‌‌های مستور پرداخته شده‌است.

منابع مشابه

تحلیل داستانهای کوتاه مصطفی مستور

آن چه آثار مستور را شایان توجه کرده، درونمایه و مضمون داستان های وی است. مولفه های اندیشه ی مستور عبارتند از: اشاره به باور های دینی به گونه ای که اغلب بدان تصریح نمی شود و نویسنده به نحوی گذرا از آن رد می شود. در این میان مسئله ی توحید نمودی مشخص تر دارد. وجود تم عشق در اغلب آثار، با این توضیح که مستور بر این باور است که وصال جسمانی نابودکننده ی عشق است. پس از عشق تم مرگ و شک بسامد بالایی در د...

15 صفحه اول

تحلیل و نقد داستانهای کوتاه مصطفی مستور

مستور در داستانهای کوتاه خود نگاه ویژه و فلسفی به مسائل اساسی و مبتلابه زندگی روزمره بشر دارد . سرگردانی و گم شدن انسان معاصر در هیاهوی روزگار ماشینی مشخصه اصلی کارهای اوست .

عشق متنی تجربۀ عشق در کتاب عشق روی پیاده رو نوشتۀ مصطفی مستور

مقالة حاضر مفهوم عشق را در دو ساحت متفاوت و متمایز بررسی می کند. عشق از سویی همواره تجربه و مفهومی استعلایی شمرده شده که ثابت است و با حقیقتی فراانسانی نسبت دارد. این گونه خوانش، از نوشته های افلاطون شروع شده است و همچنان ادامه دارد. اما در برابر، نگاهی به عشق وجود دارد که از همان افلاطون تا به امروز، عشق را پدیده ای انسانی، فرهنگی و از همه مهم تر «متنی» می داند. به این تعبیر، عشق درون زبان (یا...

متن کامل

بررسی مفاهیم خدا، عشق و زن در داستان های کوتاه مصطفی مستور

هدف از پایان نامه ی حاضر، تحلیلِ مفهومیِ داستان های کوتاه مصطفی مستور بر مبنای سه مفهومِ خدا، عشق، و زن است. فرضیه ی پژوهش این بوده است که می توان تحلیل سودمندی از داستان های کوتاه مستور با محوریّت این سه مفهوم ارائه کرد؛ و بالطبع این پیش فرض وجود داشته که سه مفهوم خدا، عشق و زن، جایگاه ویژه ای در اندیشه و هنر نویسنده داشته و در شکل گیری شخصیّت ها، ساختار و مضمونِ داستان ها تأثیری اساسی داشته است. بر...

15 صفحه اول

کارکرد کنش‌های ارتباطیِ برون‌زبانی در داستان‌های مصطفی مستور

کارکرد کنش‌های ارتباطیِ برون‌زبانی در داستان‌های مصطفی مستور* سمیه حاجتی1 کارشناس ارشد ادبیات فارسی دکتر احمد رضی دانشیار دانشگاه گیلان چکیده مصطفی مستور، از داستان‌نویسان معاصر است که آثار داستانی‌اش از سوی مخاطبان و منتقدان مورد استقبال قرار گرفته است و برخی از آثار او  به چندین زبان ترجمه شده است. در این نوشتار با نگاهی میان‌رشته‌ای بازتاب کنش‌های برون‌زبانی و کارکردهای عمدۀ آن در داستا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 5  شماره 1

صفحات  73- 90

تاریخ انتشار 2016-05-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023